تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/12/09 - 11:49
کد خبر: 497675

نگاهی بر حال و هوای دوازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی؛

ماراتن دوازدهم/ ملاک گزینش افراد در لیست‌های انتخاباتی چه بوده است؟

ماراتن دوازدهم/ ملاک گزینش افراد در لیست‌های انتخاباتی چه بوده است؟

علی مطهری، سر لیست صدای ملت هم در پاسخ به سؤالی در خصوص ملاک گزینش افراد در این فهرست گفت: ملاک و معیار ما برای حضور در این فهرست اعتدال، دوری از شعار زدگی، توجه به پیشرفت و توسعه کشور بوده است.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماراتن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که می‌توان از آن به جشنواره مردم سالاری دینی یاد کرد، در حال نزدیک شدن به نقطه پایانی است. ۴۸ ساعت دیگر مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی، از یک سو موقع شناسی و احساس مسئولیت تاریخی خود را تکرار و به اثبات خواهند رساند و از سوی دیگر ریل گذاری خانه ملت برای یک دوره چهار ساله را رقم خواهند زد. 

انتخابات ۱۱ اسفند امسال از آن رو حائز اهمیت است که نخستین انتخابات پس از رخداد‌های تلخ پاییز ۱۴۰۱ است. حوادثی که طی آن دشمنان قسم خورده خارجی با گسیل اپوزیسیون خارجی اعم از سلطنت طلبان، تجزیه طلبان و منافقین با پشتیبانی تمام قد مالی، سیاسی و امنیتی با بهره‌گیری از ابزار رسانه، به زعم خود وارد فاز براندازی شدند. در اهداف شوم خود ناکام ماندند، اما خسارات مالی و معنوی فراوانی به مردم و کشور تحمیل کردند. این رویارویی، اما نتیجه‌ای جز فروپاشی ائتلاف‌های دروغین اپوزیسیون نبود و خیلی زود جنگ احزابی که علیه نظام اسلامی تدارک دیده شده بود، به ضد خودش بدل شد. 

اکنون و در چنین شرایطی ملت ایران در یک آزمون تاریخی دیگر قرار گرفته و دشمنان زخم خورده از شکست پاییز ۱۴۰۱ تمام توان خود را متمرکز کرده‌اند که مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی منصرف کنند؛ با این توجیه که پایه‌های مردمی نظام را متزلزل نمایند. اما شواهد میدانی باز هم از رقم خوردن یک شکست تاریخی دیگر برای دشمنان ملت ایران حکایت دارد. نام‌نویسی ۲۵ هزار نفری نامزد‌های انتخابات و تأیید صلاحیت بالغ بر ۷۵ درصد آن‌ها که به اذعان همه مسئولان برگزاری انتخابات در وزارت کشور و شورای نگهبان همه سلایق کشور در انتخابات حضور دارند، علاوه بر اینکه نویدبخش یک رقابت واقعی بود، مهر پایانی بر همه تلاش‌های دشمن و برخی دنباله‌های داخلی آن‌ها برای فروکاستن انتخابات به یک صحنه سرد و بی‌رونق بود و هرچه به ۱۱ اسفند نزدیک‌تر می‌شویم، همه شواهد حاکی از برگزاری یک انتخابات آبرومند و قابل قبول است. 

اگر در ماه‌های گذشته برخی از مردم متأثر از فضای مسموم برای مشارکت در انتخابات دچار تردید بودند و آمار‌ها نتایج راضی کننده‌ای از میزان مشارکت مردم نداشتند، اکنون، اما نشانه‌های امیدواری و شیب صعودی مشارکت در انتخابات در حال آشکار شدن است. 

 چنان‌که در جدیدترین نظرسنجی صداوسیما که روز دوشنبه در سراسر کشور انجام شده، ۵/۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد. بر اساس این نظر‌سنجی ۵/۲۹ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۲۹ درصد هم اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند. همچنین ۳/۱۶ درصد از مرددان اعلام کرده‌اند که احتمالاً رأی می‌دهند و ۹/۱ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۴/۱ درصد هم گفته‌اند که احتمالاً شرکت نمی‌کنند. از این رو با احتساب آمار افرادی که هنوز برای شرکت در انتخابات تردید دارند، ۷۱ درصد احتمال مشارکت بالقوه در انتخابات وجود دارد که طبیعی است این برآورد به صورت کامل محقق نشود. 

امیدواری به مشارکت بالا در انتخابات از آن روست که نتایج نظر سنجی‌ها در ماه‌های گذشته اعداد دیگری را نشان می‌داد و هرچه به ۱۱ اسفند نزدیک‌تر می‌شویم، این ارقام به نفع مشارکت بالا، تغییرات محسوس و معناداری را نشان می‌دهد. چنانکه گفته شد، بخش مؤثر افزایش مشارکت یعنی «رقابت واقعی» که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب طی ماه‌های گذشته هم بوده، عملاً در صحنه عمل رقم خورده است. این رقابت سیاسی اگرچه در شهرستان‌های تک نماینده چندان موضوعیت ندارد و برخی متغیر‌های دیگر تعیین کننده است، اما در کلان شهر‌ها احزاب و گروه‌های سیاسی، اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقلین نمایندگان خود را دارند. 

در تهران نیز در یک نگاه کلی می‌توان گفت فارغ از برخی فهرست‌های انحرافی و وحدت شکن، دو فهرست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب (شانا) و فهرست صدای ملت نماینده دو جریان عمده اصولگرایی و اصلاح‌طلبی است و پیش بینی می‌شود، رقابت جدی حول این دو فهرست شکل بگیرد. بنابراین برخی صدا‌های ناموافق و سهم‌خواهانه در بدنه جریان اصولگرایی طی چند روز گذشته که با استقبال رسانه‌های رقیب هم مواجه شده و با ارائه فهرست‌های پراکنده، باعث تشتت در ائتلاف نیرو‌های جبهه انقلاب شدند، چندان حجیت ندارند. 

 فهرست شورای ائتلاف دموکراتیک بود

از این رو بود که غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب روز گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره چرایی تعدد فهرست اصولگرایان گفت: همیشه در کنار چنار بلند چند پاجوش هم متعدد زده می‌شود؛ امری طبیعی است. او اضافه کرد: همیشه اسامی ۲۴ ساعته خلق می‌شود و ۴۸ ساعت بعد از انتخابات هم فراموش می‌شود. 

رئیس شورای ائتلاف در ادامه در تشریح ساز‌و‌کار انتخاب فهرست شورای ائتلاف در انتخابات، تأکید کرد: ما از حدود شش ماه پیش از اواخر شهریورماه فعالیت انتخاباتی خود را در سراسر کشور آغاز کردیم و بیش از ۲۵۰۰ نفر در وبگاه شورای ائتلاف ثبت‌نام کردند. طی دو مرحله تعیین صلاحیت‌های شکلی و ماهوی در وزارت کشور و در شورای نگهبان سرانجام ۱۲۰۰ نفر باقی ماندند. در شورای ائتلاف که داوطلب قرار گرفتن در فهرست ما بودند. با همه ۱۲۰۰ نفر مصاحبه انجام شد و مصاحبه بر حسب تخصص‌های این داوطلبان افراد متخصص رشته خودشان با آن‌ها مصاحبه می‌کردند و نمره می‌دادند. ۲۵۰ نفر از دل این ۱۲۰۰ نفر بیرون آمدند.

حدادعادل تأکید کرد: در گام دوم با این ۲۵۰ نفر مصاحبه تخصصی- سیاسی کردیم و از این ۲۵۰ نفر به ۹۰ نفر رسیدیم و این ۹۰ نفر در شورای انتخاب متشکل بود از شورای مرکزی ائتلاف منهای افرادی که نامزد مجلس شده بودند، به اضافه ۱۰ نفر شخصیتی که اضافه شده بودند. سرانجام از این ۴۰ نفر ۲۰ نفر انتخاب کردیم. وی با بیان اینکه نبود برخی نمایندگان فعلی در فهرست ما دلایل خاصی که مثلاً نمره منفی داده باشیم ندارد، گفت: شورای ائتلاف بنا داشت در فهرست خودش نسبت به دوره قبل تحول ایجاد کند. 

رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با بیان اینکه محسن دهنوی در فهرست ما بود و ما هم بنای بر تغییر او نداشتیم، اما جبهه پایداری از وی خواست برای رسیدن به وحدت انصراف دهد (با جایگزینی نبویان)، گفت: او به نفع وحدت انصراف داد. حدادعادل تأکید کرد: انتخابات صحنه رقابت است و هر حرفی زده می‌شود. حالا برخی انصاف دارند و برخی هم ندارند و کسی هم به قطار ایستاده سنگ نمی‌زند.

قطار شورای ائتلاف، چون درحال حرکت بوده، زخم زبان هم می‌خورد. کسانی که کنایه می‌زنند، اگر در فهرست قرار می‌گرفتند، باز هم از این حرف‌ها می‌زدند؟ وی با بیان اینکه شورای ائتلاف انقلاب اسلامی بین ۳۰ تا ۴۰ نفر شامل شخصیت‌های فعال سیاسی، دبیران احزاب، تشکل‌ها و نمایندگان و فعالان رسانه‌ای و تعدادی از نمایندگان مجلس هستند، خاطر نشان کرد: انتخاب هر فرد جدیدی با رأی شورا صورت می‌گیرد. شورای ائتلاف ما در سراسر کشور فعال بوده و جزئیات فعالیت از ۹۸ تا ۱۴۰۲ در کتابچه‌ای در دست انتشار است. 

 ملاک فهرست صدای ملت

علی مطهری، سر لیست صدای ملت هم در پاسخ به سؤالی در خصوص ملاک گزینش افراد در این فهرست گفت: ملاک و معیار ما برای حضور در این فهرست اعتدال، دوری از شعار زدگی، توجه به پیشرفت و توسعه کشور بوده است. مطهری اضافه کرد بالغ بر ۲۰۰ نفر که دارای چنین شاخصه‌ها بودند مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از مصاحبه از بین آن‌ها دست به انتخاب زدیم. مطهری با بیان اینکه منتظر بوده تا از جناح مقابل اصولگرایان (بخوانید اصلاح‌طلبان) فهرستی معرفی بشود، اما نشد، اضافه کرد: تصمیم گرفتیم در قالب «صدای ملت» فهرست بدهیم. او البته تأکید کرد فهرست صدای ملت کاملاً مستقل است و هیچ وابستگی به جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی ندارد. اگرچه تاکنون چهار حزب فعال اصلاح‌طلب در انتخابات از جمله کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی، ندای ایرانیان و اعتدال و توسعه از این فهرست حمایت کرده‌اند. 


 
به این ترتیب راهبرد‌های چهارگانه رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات (رقابت، مشارکت، سلامت و امنیت) در عمل محقق شده و روز جمعه فارغ از هر نتیجه‌ای از نظر کیفی که البته درجای خود دارای اهمیت است، می‌توان شاهد حضوری پرشور و مشارکتی قابل قبول بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top